söndag 20 januari 2008

Livets och vardagens nödvändigheter

Tänkte visa lite vad som gör att min vardag fungerar. OK vissa saker är bara njutning för kvällen tro inte att jag dricker whisky till vardags, faktum är det minst 1-2 veckor sedan jag tog en pinne, då det inte har funnits tid och lust till att sippa på en god rökig Islay whisky.


Här är datorn som jag utför allt mitt arbete på, utan den så skulle inte dottern få tillgång till Sims överhuvudtaget.

För att sedan fortsätta till min mobil, som jag har en hatkärlek till, fast den är bra! Den har t.o.m. en 5.0 megapixelkamera i sig. Utöver denna funktion har den en massa funktioner som GPS, Mp3 spelare, video, surfa etc.. det verkar som telefoners egentliga funktion d.v.s. att ringa är en sekundär funktion idag. Nä! Tänk när Ericsson kom med gamla hederliga 388 det var en TELEFON det. =)

Hmm nästa steg... Kaffe!!! Hur kan man överhuvudtaget fungera utan kaffe, jag måste ha minst en liter om dagen, poängterar MINST en liter =) Fast frugan vill gärna att jag drar ner på denna ljuva dryck. Men det är svårt precis som snus.

Sedan kommer vi till vad jag egentligen sysslar med, d.v.s. hjälper personer med funktionshinder, så att de får igen sina rättigheter, och genom detta har jag ofta och mycket korrespondans med Länsrätter, Kammarrätter och Regeringsrätten. Det är en nödvändigt ont, och precis som med min mobil så har jag en hatkärlek till dessa myndigheter, då jag egentligen anser att alla skall få vad de behöver utan att behöva överklaga till Länsrätter, kammarrätter etc.
Jag måste visa lite av den litteratur som är tvungen att läsa för att kunna argumentera med myndighetspersoner, sexigt va! Hmm, utgiven av socialdepartementet, värre sömnpiller får man leta efter, dock är det mycket viktigt att man sitter på kunskapen.
Nu går jag över till lite trevligare saker, som MUSIK, och då främst Depeche Mode, men för att visa att jag faktiskt kan lyssna på annat än Depeche Mode så har jag även lagt med en skiva från VNV Nation, och för tillfället sitter jag och lyssnar på The Mission - "Carved in Stone". Väldigt bra faktiskt.

Nu lämnar vi detta ämne och övergår raskt till andra trevliga saker som WHISKY, då främst från Islay, nu skall detta inte förväxlas med whisky som kommer från Isle of Jura, då det finns ett antal sorter som tillverkas på denna ö i skottland nämnar jag bara några som Bowmore, Laphroig, Lagavulin, Ardbeg, Bunnahabain och Caol Ila. Mums!


Till sista skall jag självklart nämna min underbara hustru och mina barn som verkligen gör liv et värt att leva, utan dem skulle vardag som fest te sig grymt fattigt och trist. Nu kan jag inte visa några bilder på min vackra hustru, för då riskerar jag nog att en av våra stekpannor kommer ha formen av mitt bakhuvud ;-)
Egentligen att nämna dem överhuvudtaget känns onödigt då de självklart kommer på första plats, då allt jag gör (förutom Whiskyn) är för deras skull. Utöver allt som visats på bild måste jag även rabbla upp saker som mat, Tyskland, historia, kläder (fåfäng ja! Jag vet) hmm vad mera, jo förstår Film! Såg senast igår en bra film som heter Venus och en av dem som spelade huvudrollen är Peter O´toole faktiskt riktigt bra. Rekommenderas!



Aber jetzt ist es genug, ich wünsche alle ein schönes abend!

Tschüss,
Wolf

12 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Tack för tipset om stället där det finns fönster! Jag tor du menar fönsterantiken, det ligger nog en sådär 5-6 mil härifrån så det skulle vara rena drömmen att gå dit o botanisera :) Tyvärr tror jag priserna är rätt höga, men i och för sig...om man bara skall ha ett par-tre styckern fönster så går det väl an.
När jag läser om dina "Livets och vardagens nödvändigheter" ser jag stora likheter med min man..han skulle nig kunna sätta en bocl på samtliga punkter på listan. Du hade definitivt fått ett exta plus i kanten för Depeche ;)
Nu skall jag se till att barnen kommer i säng så jag kan fortsätta med mitt köks-skåp...Ha en bra kväll och hälsa Karin!
Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

sätta en bock..så klart :) En till som fumlar på tangentbordet... ;)

H ennA sa...

Halloj själv!

Vi väntar fortfarande på besked =/

De få minuterna som vi hann se och höra av VnV i oktober lät jäkligt bra..men som du kanske vet så blev det inget mer med den konserten...samt att det blev knas innan jul oxå. Lite frustrerande..
Snälla, du som sett dem live..är det värt all väntan??

Kram / Anne

Änglahem sa...

Depeche Mode hänger jag med på men resten av grupperna är rena grekiskan för lilla bonnajäntan!
Nu är ju jag en som ÄLSKAR musik, men jag tror noooog att vi inte skulle komma riktigt överens om detta ämne. Kan du inte fixa lite här på sidan så man kan lyssna lite på vad du och frugan lyssnar på?
Ingen dålig trädgård ni kommer att få!!

Ha det bra! Hälsa frugan.
Kram
Ulrika

H ennA sa...

Vad skönt..då har vi verkligen nåt att se framemot :-D Du har hunnit med mycket genom åren, härliga minnen i bagaget. DM lyssnar jag på då och då, de är mer makens favoriter..syrrans favoriter var/är Front 242, Nitzer ebb och DM. Vi försökte få tag på biljetter till Dm när de va i Sverige men det va slutsålt både i Gbg och Stockholm..det kommer nog fler tillfällen.

Tjingeling!

Snäckornas sjö sa...

Du hast mail (eller vad den nu heter på tyska??).

Vad kul att läsa om det du gör till yrket. Ett viktigt sådant har du, anser jag.

Men vad roligt att du lyssnar på annat än bara synth ;-) Ska skicka lite ljudfiler till dig så att din musiksmak förbättras ;-) Kidding!

Ha det!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Aber ja sehr interesant !
Vissa prylar har ju tyvärr blivit nödvändiga , du hade ju riktigt skojiga sånna oxå ;-)
Jag är mer prylfixerad än mannen här hemma , älskar nya finesser !
Men köksgrejor , näe , inte jag . Jag älskar att laga maten , men med en rejäl kniv :-)
Kram/Lotta

Tidsmästarinnan sa...

kul att se lite från din vardag! Jag läste slarvigt att du gillade Depeche Mode och Van Morrison, men det var ju helt fel :-) (honom är jag själv nämligen lite förtjust i, men det var inte riktigt samma stil som DM)
Jaja, nu ska jag sluta svamla hära.
Må så gott!
S.

Snäckornas sjö sa...

Aaaahhh, tackar så mycket!! Då var jag inte ute och cyklade... ;-) Läste faktiskt tyska både på högstadiet och i gymnasiet (6 år), men minns inte så mycket. Använder inte språket aktivt längre. Kommer däremot ihåg "durch, für, gegen, ohne, um", det är väl att orden syftar på dativobjekt??

Ich müss meine Kenntnisse betreffen die Deutsche Sprache verbessen...eller något sådant ;-)

Guten Abend alle Leute! Fräulein M

Anonym sa...

Jamän åhh!! Vad Nostalgisk jag blir nu..Nitzer Ebb Front 242 mm mm
måste nog leta fram min gamle grammofon (skippar whiskyn ,men tar ett gals rött istället) och ta fram alla mina gamla plattor.
Tack för den här bloggen :-))
Jag återkommer :-)
/Rebecka

Tidsmästarinnan sa...

Van M är en gammal bluesgubbe från Belfast, sur och tvär, men jag gillar honom ändå (är lite allmänt tokig i den där gröna ön!)
Blir du nyfiken så kan du kolla in honom här: www.vanmorrison.co.uk

Bunnahabain, gott gott! (dom andra har jag inte smakat, säkert inget fel på dom!!. :-)
Hej svejs!

Taggtråd & Gamla spetsar! sa...

*skrattar*.....det här är ju som om jag läste om min egen gubbe!!!
Många likheter här!!!
Gillar att det är iaf en kille som bloggar här min är på väg att börja men hinner tyvärr aldrig.
// Helen