lördag 16 februari 2008

Ungdom och synth

Hallo,


Vill bara visa lite hur "synthare" såg ut från tidernas begynnelse till dags dato.
Det var en underbar bekymmersfri tid, när man var ung, och av någon anledning trodde man ju att man skulle vara ung för evigt. Men det är väl något som tillhör ungdommen att man tror att man är odödlig eller vad säger ni?


För att platsa som Synthare runt 1981 bar man kosym och långrock självklart skulle allt vara SVART, jeans och dylikt var bannlyst. Själv hade jag på den tiden en lugg som hängde ända ner till halsgropen för övrigt var jag kortklippt. En s.k. "Synthlugg" =) Bilden på Kraftwerk får symbolisera hur man kunde se ut, även om denna bild är "Färgglad"




I mitten av 80 talet hände det saker, band som Front 242 dök upp och Depeche Mode (Speciellt Martin Gore) började hänge sig till Läder och den militanta stilen, synthare började gå med koppel, stövlar ridbyxor etc. Svetsglasögon stod högt upp på många synthares lista ha ha ha ha

Själv var jag och är fanatiskt DM fan och gick inte utanför dörren utan att sminka mig, samt att klä mig i läder, handfängsel, bondageattiraljer som läderdetaljer lite här och var (dessa bilder är väl gömda för både barn och hustru) Det hände att man även hade pärlhalsband till snyggt matchande läderjacka (bar överkropp under) svart nagelack etc.

Nu är denna bild "ny" med DM men det får ändå symbolisera vad eller hur man kunde se ut.

Runt 1986 hände det ytterligare saker, Front 242 fanns kvar och blev "ännu" tyngre, band om Nitzer Ebb dök upp tillsammans med Laibach och en massa andra band som Borgehsia, Frontline Assembly etc. Modet blev än mer militant, alla synthare ville helt plötsligt ha kängor, bomberjacka, och militärbyxor, högst upp på listan var byxor med stadscamoflauge, eller nattcamoflauge. Favoritkängorna heter Getta Grip, men smeknamnet var mera känt d.v.s. "Killers" dessa kängor föranledde till många diskussioner i samhället skulle de räknas till vapen eller skor? Vissa skolor förbjöd sina elever att bära dylika kängor.



Jag hade ett par med 18 hål, ett par med 10 hål och ett par lågskor.. Hålen avser hur höga skaften var. Bilden visar ett par 10 håls "killers".

Sedan blev stilen blandat, synthare splittrades upp beroende på vilekt form av ynth man lyssnade på, jag körde på i min stil och struntade i vad andra höll på med, vissa såg mer ut som punkare, vissa som svartrockare, vissa som om de direkt vad hämtade från US Marinecorps, vissa som en värvningsaffisch för HJ i Tyskland före kriget. Vissa som ja vad kan man säga......



Bilden nedan visar R23 i Front 242 i skidglasögon (Modell svetglasögon) ja vissa såg ut som industriarbetare. Många synthare flirtade vilt med nazismen eller kommunism, vissa även med anarkismen.. Idag tror jag allt sådant har försvunnit från subculturen "Synthare", öven om det var roligt att vara så bekymmerslös som man var på den tiden.

Bilden på bandet Laibach får symbolisera detta, Laibach är ett band som kommer från Slovenien, och de gjorde /gör omtolkningar på klassiska hits typ Beatles "Let it Be", Rolling Stones "Sympathy for the Devil etc.




Med desa bilder och förklaringar ville jag berätta hur min "ungdom" såg ut och hur kul vi egentligen kunde ha med våra synthfester, om ni har sett filmen "G" och sett uppträdandet med "Nürnberg 47" (låt - "hundarna brinner") förstår ni lite mer hur det kunde vara..... Där denna film för övrigt spelades in, hade vi många synthfester (Kolingsborg vid Slussen stockholm).

ha nu en fortsatt trevlig lördag, frugan har precis slängt in ett rött äpple till mig, hon kanske inte är ute efter min livförsäkring trots allt =)

Wolf

"Som just nu lyssnar på Depeche Mode " I just can´t get enough" från Mexico City 2006"

3 kommentarer:

Anonym sa...

*Gulp* Jag slände mina kära gamla Getta Grips när jag flyttade ner till Skåne (har jag brutit någon lag nu??) *nervös*
Hahahahahaha, jag kan inte sluta att tänka på dig i din uniform hahahahahahaha..det var riktigt kul ;-)
*tårka tårarna*
Må gott

Sandra sa...

Hej, jag hittade fram till din blogg via ett frenetiskt sökande på google efter hur synthare såg ut på 80-talet. Ska nämligen på maskerad och eftersom jag är väldigt inne i synth just nu (det var ett tag sen jag var det) men nu när Depeche Mode kommer till Sverige nästa sommar måste man ju återuppta den lilla passionen. Det jag skulle komma fram till var om du hade några förslag på vad man borde tänka på om man ska klä sig i 80-tals synth stil. Lite om hur sminket såg ut hade varit till hjälp också. Om du vill orkar och har tid att svara på allt detta förstås. Tack på förhand
Sandra

Unknown sa...

Hej.
som aktiv i synt svängen så kan jag säga att det fortfarande flirtas vilt med div. politiska falanger.